1.0 Pendahuluan
Penyalahgunaan dadah merupakan kebimbangan kesihatan
global dan isu yang dihadapi oleh semua negara di dunia (United World Nation
Drug Report, 2011, seperti yang dipetik dalam Hine, 2011). Isu penyalahgunaan
dadah merupakan masalah kesihatan yang bukan sahaja memberi impak kepada
penyalahguna dadah tetapi juga keluarga, rakan-rakan dan masyarakat secara
keseluruhannya. Merawat masalah ketagihan dadah bukanlah sesuatu yang mudah dan
memerlukan bantuan daripada bidang profesional seperti ahli perubatan, ahli psikoterapi,
kaunselor dan lain-lain. Terdapat beberapa model intervensi psikologi
berasaskan bukti yang dapat digunakan dalam merawat masalah ketagihan dadah.
Antara intervensi yang biasa digunakan dalam merawat ketagihan dadah adalah Motivational
Interviewing (MI) dan Cognitive Behavior Therapy (CBT).
MI pertama kali diterangkan oleh Profesor William R. Miller, Ph.D., dalam isu “Psikoterapi Tingkah Laku” pada tahun 1983 (Generes, 2024). MI ialah rawatan psikologi yang bertujuan membantu individu mengurangkan atau berhenti menggunakan dadah dan alkohol (Smedslund et al, 2011). MI adalah kaedah semi terarah yang berpusatkan kepada klien untuk meningkatkan motivasi intrinsik untuk perubahan dengan meneroka dan menyelesaikan ambivalen (Smedslund et al, 2011). Teknik ini mengubah tingkah laku ambivalens ini sering digunakan untuk ketagihan kerana kekurangan motivasi untuk berhenti boleh menjadi salah satu halangan terbesar bagi individu yang bergelut dengan ketagihan walaupun mengakibatkan individu tersebut mengalami masalah kesihatan dan kewangan, sosial dan undang-undang. Menurut Iarussi & Melanie (2020), empat prinsip utama digariskan dalam pendekatan ini adalah menghargai autonomi, mengatasi ambivalens, dan meningkatkan kepercayaan diri seseorang dalam keupayaan mereka untuk berubah.
CBT merupakan salah satu pendekatan yang mendapat banyak minat dalam kalangan penyelidik dan kekal sebagai salah satu pendekatan yang digemari dalam merawat ketagihan dadah. CBT merupakan jenis terapi berorientasikan matlamat yang menangani isu kognitif seperti pemikiran automatik yang disfungsi, pemikiran maladaftif atau herotan kognitif dan kepercayaan teras yang mendasari. CBT menekankan perubahan pemikiran negatif untuk mengubah tingkah laku serta membangun dan mengimplementasi kemahiran menangani yang sihat dalam kehidupan seseorang individu (Webster, 2024). Menurut Magiil et al. Dalam Alghamdi (2023), CBT merupakan pendekatan rawatan kolaboratif, berstruktur, membina kemahiran dalam masa terhad yang melibatkan beberapa peringkat dan penggunaan teknik khusus untuk mengubah pemikiran dan tingkah laku. CBT berusaha untuk mengubah pemikiran negatif dan pola tingkah laku yang tidak sihat dengan menggunakan kaedah seperti Cognitive restructuring dan pendedahan.
2.0 Persamaan Antara Motivational Interviewing
Dan Cognitive Behavior Therapy
Terdapat banyak persamaan antara dari kedua strategi
yang digariskan oleh terapi ini antaranya ialah fokus berorientasikan masalah,
perancangan rawatan, latihan kemahiran dan penstrukturan kognitif serta
pengaktifan tingkah laku.
2.1
Fokus Berorientasikan Masalah
Salah
satu persamaan dari strategi MI dan CBT adalah kedua terapi ini adalah fokus
berorientasikan masalah (Problem Focused Oriented). Hal ini adalah
kerana, kedua-dua MI dan CBT mengenalpasti isu utama dan menjadikannya sebagai
panduan untuk melaksanakan sesi kaunseling (Chen
et al., 2021). Dalam konteks strategi MI dan CBT menghadapi
klien ketagihan dadah, seseorang yang mengalami masalah dadah mungkin
menghadapi ambivalens tentang kesediaan ataupun tahap perubahan yang
mereka akan capai semasa sesi kaunseling ataupun distorsi pemikiran yang
mengakibatkan mereka memilih tingkah laku yang maladaptif.
Oleh kerana itu, dalam MI, seorang ahli terapi atau kaunselor akan
membantu mereka mengenali dan meneroka rasa ambivalens mereka, dan dalam
CBT, individu individu akan belajar untuk mengenal pasti dan menangani
pemikiran negatif yang mendorong penggunaan dadah (Randall
& McNeil, 2017). Ini membuktikan bahawa kedua-dua MI dan CBT memfokuskan pada
masalah utama klien dan menggunakan isu ini sebagai garis panduan dalam proses
kaunseling, walaupun pendekatan yang berbeza digunakan.
2.2 Perancangan Rawatan
Dalam
rawatan penyalahgunaan dadah, perancangan rawatan adalah komponen penting dalam
MI dan CBT. Antara persamaan yang dapat dilihat menerusi perancangan rawatan
dari MI dan CBT adalah setelah proses membina hubungan terapeutik selesai,
individu dan kaunselor akan bekerjasama untuk menetapkan matlamat yang boleh
dicapai untuk pemulihan daripada penyalahgunaan dadah. Menurut Haikal
(2022), klien dan kaunselor perlu bekerjasama untuk mencapai
matlamat pemulihan. Untuk mencapai perkara ini, kaunselor dan klien harus
terbuka dan jujur. Menurut Miller
& Rollnick (2023), keterbukaan dan kejujuran merupakan perkara
yang amat penting dalam sesi kaunseling kerana ia merupakan kunci pelaksanaan
sesi kaunseling yang berkesan
Di samping itu, menurut Sulaiman
et al. (2021), bagi membantu individu mencapai matlamat yang
lebih mendalam, kaunselor boleh menggunakan teknik mendengar aktif, refleksi,
dan pertanyaan terbuka. Pembentukan matlamat akan membantu mengemudi
perancangan rawatan dalam kedua-dua pendekatan ini
2.3
Latihan Kemahiran
Kedua-dua
MI dan CBT turut menggunakan elemen pembinaan kemahiran untuk membantu klien
menangani masalah penyalahgunaan dadah mereka. Kaunselor yang melaksanakan sesi
kaunseling menggunakan MI akan membantu klien mempelajari cara mencari dan
menangani ketidak setujuan mereka terhadap perubahan
(Hettema et al., 2005). Kaunselor
juga memupuk keinginan dan keyakinan dalam diri untuk mengubah dan mengatasi
masalah penyalahgunaan dadah. Sebagai contoh, klien mempelajari cara untuk
mengelak daripada rakan sebaya yang mungkin membawa kepada tingkah laku negatif
terhadap mereka dan mendorong penyalahgunaan dadah.
Begitu juga bagi Terapi CBT,
kaunselor CBT akan membantu klien dalam
membina kemahiran mengenal pasti dan
mengubah tingkah laku, perasaan dan pemikiran yang tidak produktif yang
menyumbang kepada masalah penyalahgunaan dadah. Hal ini kerana, menurut Lundahl
et al. (2010), pemikiran negatif dan corak tingkah laku yang tidak sihat
sering dikaitkan dengan punca masalah individu dari perspektif CBT. Pemikiran
Negatif adalah salah satu punca masalah yang biasa dilihat oleh CBT. Individu
mungkin mempunyai kecenderungan untuk mempunyai pemikiran negatif tentang diri
mereka sendiri, persekitaran mereka dan masa depan mereka. Pemikiran ini boleh
menyebabkan kebimbangan, kesedihan, atau kemarahan yang berterusan (Haikal,
2022).
CBT mengajar orang ramai untuk
mencari dan mengubah pemikiran negatif, dan corak tingkah laku yang tidak sihat
untuk mengubah emosi dan tingkah laku mereka ke arah yang lebih baik. Kaunselor
juga mengajar klien strategi tingkah laku untuk mengelakkan keadaan yang
menyebabkan keinginan untuk menggunakan dadah. Contohnya, klien mungkin
mempelajari teknik untuk mengenal pasti dan mengubah pemikiran negatif yang mendorong
mereka untuk menggunakan dadah, serta kaedah untuk mengelak daripada tempat
atau aktiviti yang memicu keinginan untuk menggunakan dadah.
Oleh itu, walaupun kaedah yang
berbeza digunakan, kedua-dua MI dan CBT menggabungkan elemen pembinaan
kemahiran untuk membantu klien menangani penyalahgunaan dadah mereka dengan
lebih berkesan.
2.4 Pengaktifan Tingkah Laku
Mi dan CBT kedua-duanya boleh
menggunakan komponen pengaktifan tingkah laku untuk mendorong klien ketagihan
dadah untuk terlibat dalam aktiviti alternatif dan sihat yang membantu mereka
pulih daripada penyalahgunaan dadah dan mengurangkan penggunaan bahan. Fokus
tingkah laku ini membantu klien mengembangkan tabiat dan rutin yang membantu
pemulihan mereka (Utami, 2022). Kaunselor MI mungkin membantu klien mencari
minat atau hobi baru untuk menggantikan masa yang mereka habiskan untuk
penyalahgunaan dadah. Contohnya, seseorang yang pernah menghabiskan masa dengan
menyalahgunakan dadah boleh digalakkan untuk mengambil bahagian dalam aktiviti
luar yang sihat, seperti berjalan atau berbasikal, atau menceburi diri dalam
aktiviti kreatif.
Dalam terapi CBT pula, kaunselor mungkin meminta klien menyertai aktiviti yang menyenangkan dan bermanfaat. Seseorang yang bergantung kepada dadah, contohnya, boleh diminta untuk mengambil bahagian dalam kelas seni, sukan, atau aktiviti sukarela untuk mengalihkan perhatian mereka daripada keinginan untuk menggunakan dadah kepada aktiviti yang lebih bermanfaat dan sihat (Juniarti et al., 2024). Pengaktifan tingkah laku membolehkan orang yang mengalami masalah penyalahgunaan dadah mengisi masa lapang mereka dengan perkara yang membantu mereka pulih dan mengekalkan kestabilan sepanjang proses pemulihan mereka.
3.0 Perbezaan Antara Motivational Interviewing
Dan Cognitive Behavior Therapy
Walaupun MI dan CBT mempunyai beberapa persamaan namun
tidak dinafikan bahawa terdapat juga perbezaan bagi kedua strategi ini.
Perbezaan ini dapat dilihat menerusi fokus strategi, matlamat terapi, dan
peranan kaunselor.
3.1 Fokus Strategi
Fokus strategi Terapi Kognitif
Tingkahlaku adalah bertujuan untuk memperbaiki pola pikir
(kognitif) dan perilaku seseorang. Pendekatan Terapi Kognitif Tingkahlaku adalah berfokuskan hubungan
antara masalah iaitu pemikiran
dan tingkah laku. Terapi Kognitif Tingkahlaku bertujuan untuk membantu individu
mengenal pasti dan mengubah pola pemikiran negatif atau tidak sihat yang
mungkin menyebabkan masalah emosi atau tingkah laku yang merugikan. (Beck,
2011) Contohnya seseorang individu yang mempunyai fikir bahawa pengambilan
dadah mampu memberinya tenaga yang lebih untuk bekerja dadah adalah segalanya.
Manakala,
fokus strategi Motivational Interviewing (MI) adalah pendekatan
terapeutik yang berfokus
strategi
pada meningkatkan motivasi individu untuk melakukan perubahan positif dalam
hidup mereka. MI digunakan secara meluas dalam bidang kaunseling, psikoterapi,
penjagaan kesihatan, dan bidang lain yang berkaitan dengan perubahan tingkah
laku. (Miller & Rollnick, 2013) Pendekatan MI adalah berpusatkan klien yang
bertujuan untuk membantu individu meneroka dan menyelesaikan ambivalensi dalam
kehidupan. Sebagai contoh, MI didapati berkesan dalam menangani isu
penyalahgunaan bahan dengan meningkatkan motivasi untuk berubah.
3.2 Matlamat Terapi
Terapi Tingkah Laku Kognitif memberi tumpuan
kepada pemikiran individu, mengenal pasti distorsi kognitif dan mengubah pola
pemikiran negatif yang menyumbang kepada masalah psikologi. Secara tidak
langsung mengubah pemikiran negatif individu dapat mengubah tingkahlaku tidak
sihat dan menggalakkan kesedaran kepada perubahan ke arah yang lebih positif.
Sebagai contoh kaunselor akan mengenalpasti faktor kognitif yang menyebabkan
berlaku relaps kepada bekas penagih.
Di sebaliknya,
MI berpusat berfokus kepada meningkatkan motivasi intrinsik dan komitmen
untuk individu berubah. MI membantu individu untuk mengenal pasti dan
meningkatkan keinginan serta keyakinan untuk membuat perubahan positif dalam
hidup mereka. Selain MI bertujuan meningkat motivasi, MI juga dapat membina
kepastian, meningkatkan kesedaran, membina hubungan positif, menggalakkan
pilihan dan membina kekuatan dalaman diri klien untuk berubah. (Arkowitz, et.
el., 2008) Sebagai contoh kaunselor akan membantu klien mencari kekuatan diri
dan kelebihan diri penagih untuk bermotivasi untuk pulih dalam ketagihan dadah
yang teruk.
3.3 Peranan Kaunselor
Dalam Terapi Tingkah Laku Kognitif, kaunselor
berperanan sebagai pengajar yang membantu individu mengubah pemikiran negatif
dan tingkah laku yang tidak sihat. Kaunselor akan membantu klien dalam
pembelajaran dan latihan untuk membantu individu mengubah pola pemikiran dan
tingkah laku yang tidak sihat. Dengan itu, kaunselor akan menggunakan teknik
dalam sesi kaunseling bagi menggalakkan kesedaran tentang pemikiran negatif
yang menyebabkan individu bermasalah. Sebagai contoh kaunselor menggunakan
terknik tugasan untuk melatih pengguna dadah untuk mengurangkan kebergantungan
dadah dalam rutinnya bagi mengelakkan kesan penggunaan terlebih dos.
Peranan kaunselor dalam mempraktikkan MI adalah berdasarkan prinsip kerjasama, kebangkitan dan autonomi. Ahli terapi bekerjasama dengan klien untuk membangkitkan motivasi intrinsik mereka untuk perubahan dengan meneroka nilai dan matlamat mereka. Sebagai contoh, dalam sesi kaunseling menggunakan MI, ahli terapi mungkin bertanya soalan terbuka untuk membantu klien menyatakan sebab mereka ingin membuat perubahan. (Carroll et al., 2004) Sebagai contoh, kaunselor akan memainkan peranan untuk membantu dan mengenalpasti motivasi klien untuk membina kerjaya selepas tamat di pusat pemulihan rawatan dadah.
4.0 Kesimpulan
Secara kesimpulannya, MI dan CBT merupakan strategi
yang digunakan secara meluas dalam membantu mengurangkan dan menghentikan
masalah ketagihan dadah. MI
merupakan pendekatan terapeutik yang berfokus pada meningkatkan motivasi
individu untuk melakukan perubahan positif dengan menggunakan
ambivalens individu sebagai pencetus kepada perubahan. CBT berusaha
untuk mengubah pemikiran negatif dan pola tingkah laku yang tidak sihat dengan
menggunakan kaedah seperti Cognitive restructuring dan pendedahan. Kedua
strategi ini mempunyai persamaan dan perbezaan dalam pelaksanaan rawatan
terhadap klien penagih dadah. Antara persamaan dari kedua strategi ini adalah
fokus berorientasikan masalah, perancangan rawatan, latihan kemahiran dan
penstrukturan kognitif serta pengaktifan tingkah laku. Manakala perbezaan
antara MI dan CBT dapat dilihat dari aspek fokus strategi, matlamat terapi dan
peranan kaunselor.
Berikan pandangan anda tentang artikel ini.
BalasPadamCatat Ulasan